اخبار

اخبار و اتفاقات مهم در 2021

1.خروج بی نظم از افغانستان

ایالات متحده در ماه اوت به طولانی ترین جنگ تاریخ ایالات متحده پایان داد، زمانی که آخرین سربازان افغانستان را طبق برنامه ترک کردند.

اینکه ایالات متحده از آن خارج شد، تکان دهنده نبود. مخالفت های فزاینده ای با ادامه جنگ وجود داشت و بایدن به صراحت اعلام کرده بود که خواستار پایان آن است.

2.اما ماهیت پایان یک شگفتی بزرگ بود.

دولت فکر می کرد دولت تحت حمایت ایالات متحده قدرت را حداقل برای شش ماه حفظ خواهد کرد. در عوض، طالبان قبل از خروج نیروهای آمریکایی از فرودگاه، کشور را تصرف کرده بودند.

این یک ضربه ویرانگر برای بایدن بود، که چند هفته قبل وعده داده بود که خروج از افغانستان به سقوطی شبیه سایگون منجر نخواهد شد.

در عوض، ویدئویی از مردم ناامید در حال فرار به فرودگاه در سراسر جهان پخش شد. برخی از آنها در حالی که به هواپیماهای آمریکایی چسبیده بودند، جان خود را از دست دادند.

یک بمب گذار انتحاری در فرودگاه کابل در 26 اوت 13 سرباز آمریکایی و حداقل 169 افغان را کشت. یک حمله تلافی جویانه توسط ایالات متحده هدف خود را اشتباه شناسایی کرد و غیرنظامیان و کودکان بی گناه را کشت.

این خروج منجر به انتقاد از دولت بایدن از سوی هر دو حزب شد و به نظر می‌رسید که یک افت در نظرسنجی‌ها آغاز شود که رئیس‌جمهور در پایان سال نتوانسته بود از آن خلاص شود.

3.تورم

قیمت ها در سال 2021 با سریع ترین نرخ در 40 سال گذشته افزایش یافت و مشکلات سیاسی واقعی را برای بایدن ایجاد کرد و به ناامیدی در بین مردم کمک کرد.

افزایش قیمت‌ها توسط تعدادی از عوامل مرتبط با همه‌گیری ایجاد شد، که باعث شد مصرف‌کنندگان پس از صرفه‌جویی‌های زیادی در حالی که در نزدیکی خانه در سال ۲۰۲۰ بودند، پول خرج کنند.

چک‌های محرک دولتی و سایر اقدامات به جیب مصرف‌کنندگان افزوده شد، که به کشور کمک کرد تا از رکود ناشی از همه‌گیری جان سالم به در ببرد، اما از طرف دیگر به افزایش قیمت‌ها کمک کرد.

مخارج مصرف کننده همچنین منجر به تقاضای بالاتر برای کالاها شد که به مشکلات زنجیره تامین کمک کرد و تورم را تشدید کرد. کمبود نیمه هادی ها منجر به کمبود خودروهای جدید شد که به افزایش هزینه های اجاره خودرو کمک کرد.

کمبود کارگران به افزایش دستمزدها کمک کرد، اما افزایش بیشتر قیمت ها در رستوران ها و هتل ها.

کاخ سفید در مواقعی تلاش می‌کرد تا این روند را حفظ کند و در ابتدا تورم را به‌عنوان چیزی که پس از همه‌گیری انتظار می‌رفت کم‌اهمیت جلوه داد. در پایان سال، بایدن به همدلی خانواده‌ هایی که با افزایش هزینه‌ها دست و پنجه نرم می‌کردند متمایل شد، در حالی که برخی کاخ سفید را تحت فشار قرار دادند تا از تولیدکنندگان نفت و شرکت‌های بزرگ به دلیل قیمت‌های بالاتر انتقاد کند.

4.تغییر آب و هوا

این یک سال دیگر از آب و هوای بی‌رحمانه بود – و ترس از اینکه چگونه تغییر آب و هوا بر آب و هوا تأثیر می‌گذارد – برای بیشتر نقاط کشور.

یک طوفان ویرانگر زمستانی در ماه فوریه تگزاس را درنوردید، در حالی که کالیفرنیا و سایر ایالت های غربی آتش سوزی های جنگلی بیشتری را تحمل کردند. طوفان آیدا در ماه آگوست بخش اعظم کشور را درنوردید، ابتدا لوئیزیانا را قبل از سفر به شمال شرق درنوردید و در تعدادی از ایالت ها خسارت وارد کرد.

در حالی که پیوند دادن رویدادهای آب و هوایی فردی به تغییرات آب و هوا همچنان دشوار است، گزارش جدیدی در ماه آگوست از هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی “به طور واضح” توسط انسان ها ایجاد می شود و دما بدون اقدام قابل توجه بیشتر افزایش می یابد.

با وجود هشدارهای فزاینده، پیشرفت در مقابله با تغییرات آب و هوایی در ایالات متحده تا حد زیادی متوقف شد.

مهم‌ترین اقدامات برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در قانون بایدن به‌عنوان «بهتر ساخته شود» که به تصویب مجلس نمایندگان رسید اما در سنا متوقف شد، گنجانده شد. و حتی مفاد لایحه آب و هوای مجلس به دلیل مخالفت مانچین و دیگران کاهش یافته بود.

5.نبرد رای

هر دو حزب بر روی انتخابات آینده در سال 2021 متمرکز بودند، اما آنها تشخیص های بسیار متفاوتی در مورد آنچه باید اصلاح شود داشتند.

پس از انتخابات ریاست جمهوری بی سابقه ای که در طول یک بیماری همه گیر مرگبار که منجر به رای گیری گسترده از طریق پست شد، برگزار شد، جمهوری خواهان تلاش های خود را برای جلوگیری از تقلب در رای دهندگان افزایش دادند.

تعدادی از ایالت ها با فرمانداران حزب جمهوری خواه، به رهبری تگزاس، جورجیا و فلوریدا، قوانینی را تصویب کردند که قوانین انتخابات را تشدید کرد. به عنوان مثال، قانون تگزاس، توانایی شهرستان ها را برای افزایش ساعات رای گیری محدود می کند.

دموکرات‌ها استدلال می‌کردند که قوانین رای‌دهی را محدود می‌کند و به طور نامتناسبی به رای‌دهندگان دموکرات – به‌ویژه رای‌دهندگان اقلیت و جوان ضربه می‌زند.

اما در کنگره، تلاش‌های دموکرات‌ها برای تصویب قوانین فدرال برای گسترش رأی‌گیری توسط نمایندگان حزب جمهوری‌خواه مسدود شد. برخی از سناتورهای دموکرات، به ویژه مانچین و سینما، علیرغم حمایت بایدن، از ایجاد استثنایی برای تصویب قانون حق رأی خودداری کردند.

جمهوری‌خواهان استدلال می‌کردند که دموکرات‌ها تلاش می‌کردند قوانین سیاسی را که بیشتر برای کمک به دموکرات‌ها در حفظ اکثریت‌هایشان باشد تا منجر به انصاف بیشتر در صندوق‌های رای، گیر بیاورند.

جنگ بین دو حزب، و همچنین در درون خود حزب دموکرات، احتمالاً در ماه‌های اول اقدام کنگره در حالی که سنا برای رأی‌گیری مجدد در مورد حق رأی حرکت می‌کند، برجسته خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا