متفرقه

کرامپسلاف چیست؟

مطمئناً من تنها کسی نیستم که به این فکر می‌کنم که کرامپسلاف چیست و چگونه به تعطیلات جشن و شاد کریسمس هر بار که دسامبر می‌رسد، مرتبط است.

قبل از بازدید از گراتس، اتریش، هرگز نام کرامپسلاف را نشنیده بودم، اما قطعاً در چند سال گذشته چند ویدیوی فیس بوک و یوتیوب را دیده بودم که در آن شیاطین وحشی در طول شب می رقصند و کودکان را در خیابان های اتریش می ترسانند. در ابتدا مطمئن بودم که این یک شوخی یا شاید یک سنت هالووین است که در فصل کمی دیر جشن گرفته می شد، تا اینکه فیلم کرامپوس در سال 2015 اکران شد.

کرامپوس و کرامپسلاف قطعاً یک چیز هستند.

به طور خاص، این یک راهپیمایی سنتی اتریشی است که داستان یک داستان فولکلور در مورد کرامپوس، موجودی انسان‌نما (نیم بز، نیمه دیو) را روایت می‌کند که کودکانی را که در طول سال بدرفتاری کرده‌اند تنبیه می‌کند.

به جای اینکه سنت نیکلاس (بابانوئل) وقتی در آمریکای شمالی شیطون می‌شوید، تکه‌ای زغال در جوراب‌تان بگذارد، بچه‌های اتریش توسط این شیاطین وحشتناکی که در اوایل دسامبر در خیابان‌ها پرسه می‌زنند شلاق زده و مجازات می‌شوند.

علیرغم این واقعیت که احساس می‌کنم می‌خواهم برای شما یک رمان ترسناک بنویسم، کرامپسلاف یکی از جالب‌ترین، وحشی‌ترین و آدرنالین‌ترین تجربیات زندگی من بود. بنابراین، قبل از اینکه کمی بیشتر در مورد داستان‌های کرامپوسلاف به شما بگویم، می‌خواهم به شما بگویم که این قطعاً چیزی است که باید هنگام بازدید از گراتس، اتریش در فصل زمستان به فهرست تجربه سفر خود اضافه کنید.

کرامپوس دقیقاً کیست و چیست؟

این نیمه بز شاخدار، نیمه دیو، یک شخصیت فولکلور است که اغلب با شاخ های بزرگ، بدن ضخیم خزدار، سم های عظیم و چشمان شیطان توصیف می شود. او اغلب در حال پوشیدن و/یا سبدهای پر از چوب توس، زنجیر، موهای اسب دیده می‌شود و ممکن است در زمانی که انتظارش را ندارید آتش نفس بکشد.

کرامپوس یکی از همراهان سنت نیکلاس است و نه تنها در گراتس اتریش، بلکه در سراسر کشور و سایر کشورهای همسایه مانند کرواسی، آلمان جنوبی، مجارستان، جمهوری چک و شمال ایتالیا شناخته شده است.

در حالی که بسیاری از سنت های بین المللی کاملاً متفاوت هستند، تعدادی از کشورهای اروپایی هستند که روز سنت نیکلاس را در 6 دسامبر جشن می گیرند. در کشورهایی مانند اتریش و آلمان، سنت نیکلاس در شب 6 دسامبر کمی بعد از اینکه بچه‌ها چکمه‌هایشان را در آستانه خانه گذاشتند و به خواب رفتند، می‌آید و چکمه‌های بچه‌ها را پر از شکلات، آب نبات و پول می‌کند. با این حال، برای بچه‌هایی که بد بوده‌اند، چکمه‌هایشان خالی می‌شود و شگفتی دیگری در سایه‌های شب در انتظارشان خواهد بود.

شب قبل از 6 دسامبر (روز سنت نیکلاس) به شب کرامپوس (Krampusnacht) معروف است.

همانطور که داستان پیش می‌رود، کرامپوس بیرون می‌آید، بچه‌های شیطان را تنبیه می‌کند و سپس آنها را با خود به دنیای زیرین می‌برد، جایی که دیگر هرگز دیده نخواهند شد.

کرامپسلاف چیست؟

Krampuslauf یک رژه سنتی است که در انگلیسی به عنوان Krampus Run شناخته می شود. من امسال این فرصت را داشتم که کرامپوسلاف را در “بازار ظهور” نزدیک تالار شهر در گراتس، اتریش تجربه کنم و نمی‌توانستم صبر کنم تا همه چیز را به شما بگویم.

در طول این مراسم جشن کریسمس (Krampuslauf) در گراتس، بسیاری از کرامپوس ها توسط مردان و زنان جوان محلی نواخته می شد. آنها کت و شلوارهای پوست بز و/یا گوسفند می پوشیدند، شاخ حیوانات را به سر خود می بستند و اغلب ماسک های حک شده با دست می پوشیدند. ما همچنین بسیاری از لباس‌های مدرن را پیدا کردیم که شامل ماسک‌های لاتکس، خزهای تقلبی و سلاح‌های دست‌ساز بود. با این حال، صرف نظر از اینکه کدام لباس را انتخاب می‌کردند، یک چیز مطمئن بود… کرامپسلاف وحشتناک بود!

این رویداد از ساعت 16:00 شروع شد و در پایان زمستان، خورشید نسبتاً به سرعت غروب کرد. تنها پس از آن بود که چند کرامپوس برای اولین بار وارد خیابان شدند که آسمان غروب شد و کرامپوس های آتشی که تنفس می کردند شروع به روشن کردن مسیر در امتداد هرنگاسه کردند. این رژه 2 ساعت به طول انجامید و با وجود سرمای سرد، من پر از هیجان بودم تا ببینم چه چیزی ممکن است در گوشه بعدی در کمین باشد. در آن شب بیش از 400 موجود وحشتناک در خیابان ها می رقصیدند. بسیاری از آنها پای بچه‌ها را شلاق می‌زدند، کلاه می‌دزدیدند و اغلب به بزرگ‌ترهای بین جمعیت، اسکاپ کرامپوس (یک براندی میوه) می‌دادند.

با این حال، یک بخش بسیار مهم وجود دارد که من در اینجا از دست داده ام، و آن این است که در طول کرامپسلاف، موجودات بیشتری در آن حضور داشتند. سنت نیکولاس، پرچتن، فرشتگان و پیرزنان نیز در طول شب به عنوان مهمان حضور داشتند.

پرچتن ها و فرشتگان در طول کرامپسلاف با پرها و بال ها و لباس های سفید یا سیاه ظاهر شدند. پرچتن ها معمولاً گروهی از زنان هستند که با ماسک های چوبی قهوه ای و پوست گوسفند در خیابان ها پرسه می زنند تا شر را از خود دور کنند و بچه ها را از شر کرامپوس نجات دهند. آنها همچنین اغلب روز جشن خود را در اطراف انقلاب زمستانی و 6 ژانویه برگزار می کنند، اما در سال های اخیر در بسیاری از Krampuslaufen در اطراف اتریش ظاهر شده اند.

کاملاً صادقانه بگویم، من واقعاً مطمئن نیستم که چرا سنت نیکلاس در راهپیمایی بزرگ همتایان خود (کرامپوس) نقش ایفا می کند، اما قطعاً اجرای هیجان انگیزی را به همراه داشت!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا