ورزشی

دو مورد از ورزش های نسبتا محبوب در دنیا :

1.هاکی روی یخ

هاکی روی یخ یک ورزش گروهی تماسی است که روی یخ، معمولاً در یک پیست بازی انجام می‌شود، که در آن دو تیم اسکیت باز از چوب‌های خود برای شلیک گلوله‌های لاستیکی ولکانیزه به تور حریف خود استفاده می‌کنند. این ورزش سریع و فیزیکی شناخته شده است و تیم‌ها معمولاً شش بازیکن را در یک زمان به میدان می‌گذارند: یک دروازه‌بان، و پنج بازیکنی که روی دهانه یخ اسکیت می‌کنند و سعی می‌کنند توپ را کنترل کنند و به تیم مقابل گل بزنند.

هاکی روی یخ بیشترین محبوبیت را در کانادا، اروپای مرکزی و شرقی، کشورهای شمال اروپا، روسیه و ایالات متحده دارد. هاکی روی یخ ورزش رسمی ملی زمستانی کانادا است. علاوه بر این، هاکی روی یخ محبوب ترین ورزش زمستانی در بلاروس، کرواسی، جمهوری چک، فنلاند، لتونی، روسیه، اسلواکی، سوئد و سوئیس است. لیگ ملی هاکی آمریکای شمالی (NHL) بالاترین سطح برای هاکی روی یخ مردان و قوی‌ترین لیگ حرفه‌ای هاکی روی یخ در جهان است. لیگ هاکی قاره ای (KHL) بالاترین لیگ روسیه و بیشتر اروپای شرقی است. فدراسیون بین المللی هاکی روی یخ (IIHF) نهاد رسمی حاکم بر هاکی روی یخ بین المللی است که IIHF مسابقات بین المللی را مدیریت می کند و رتبه جهانی IIHF را حفظ می کند. در سراسر جهان، فدراسیون های هاکی روی یخ در 76 کشور وجود دارد. در کانادا، ایالات متحده، کشورهای شمال اروپا، و برخی دیگر از کشورهای اروپایی، این ورزش به سادگی به عنوان هاکی شناخته می شود. نام “هاکی روی یخ” در مکان هایی استفاده می شود که “هاکی” بیشتر به هاکی روی چمن اطلاق می شود، مانند کشورهایی در آمریکای جنوبی، آسیا، آفریقا، استرالیا و برخی کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا، ایرلند و هلند. هاکی روی یخ. اعتقاد بر این است که از بازی های ساده چوب و توپ که در قرن 18 و 19 در انگلستان و جاهای دیگر انجام می شد، تکامل یافته است. این بازی ها به آمریکای شمالی آورده شدند و چندین بازی زمستانی مشابه با استفاده از قوانین غیررسمی مانند shinny و ice polo توسعه یافتند. ورزش معاصر هاکی روی یخ در کانادا توسعه یافت، به ویژه در مونترال، جایی که اولین بازی هاکی سرپوشیده در 3 مارس 1875 انجام شد. برخی از ویژگی های آن بازی، مانند طول پیست روی یخ و استفاده از پوک. ، تا به امروز حفظ شده اند. لیگ های آماتور هاکی روی یخ در دهه 1880 آغاز شد و هاکی روی یخ حرفه ای در حدود سال 1900 آغاز شد. جام استنلی، نماد برتری باشگاه هاکی روی یخ، برای اولین بار در سال 1893 برای به رسمیت شناختن قهرمان آماتور کانادا اعطا شد و بعداً به عنوان جام قهرمانی NHL تبدیل شد. در اوایل دهه 1900، قوانین کانادا توسط Ligue Internationale de Hockey Sur Glace، پیشرو IIHF به تصویب رسید و این ورزش برای اولین بار در بازی های المپیک در طول بازی های المپیک تابستانی 1920 انجام شد. علیرغم اینکه زنان از ابتدای بازی بازی می کردند، هاکی زنان تا مدت ها بعد به صورت حرفه ای سازماندهی نشد، اولین مسابقات جهانی زنان IIHF در سال 1990 برگزار شد و در سال 1998 به المپیک معرفی شد.

در مسابقات بین المللی تیم های ملی شش کشور (شش بزرگ) برتری دارند: کانادا، جمهوری چک، فنلاند، روسیه، سوئد و آمریکا. از 69 مدال اعطا شده در مسابقات مردان در المپیک، تنها هفت مدال به یکی از این کشورها (یا دو تا از پیشگامان آنها، اتحاد جماهیر شوروی برای روسیه، و چکسلواکی برای جمهوری چک) اهدا نشد. در مسابقات جهانی هاکی روی یخ، 177 مدال از 201 مدال به شش کشور اهدا شده است. تیم‌های خارج از بیگ سیکس از سال 1953 تنها پنج مدال در هر دو رقابت کسب کرده‌اند. جام جهانی هاکی بر خلاف مسابقات قهرمانی جهانی سالانه و مسابقات المپیک چهارساله توسط لیگ ملی هاکی و انجمن ملی بازیکنان لیگ هاکی (NHLPA) سازماندهی می‌شود. هر دو توسط فدراسیون بین المللی هاکی روی یخ اداره می شود. بازی‌های جام جهانی تحت قوانین NHL و نه قوانین IIHF انجام می‌شود، و مسابقات قبل از فصل پیش‌فصل NHL برگزار می‌شود و به همه بازیکنان NHL اجازه می‌دهد برخلاف مسابقات قهرمانی جهان که با پلی‌آف جام استنلی NHL همپوشانی دارد، در دسترس باشند. علاوه بر این، همه 12 مدال المپیک زنان و 36 مدال قهرمانی زنان جهان IIHF به یکی از شش تیم بزرگ اهدا شد. تیم ملی کانادا یا تیم ملی ایالات متحده در بین آنها هر مدال طلای هر دو سری را به دست آورده اند.

2.کبدی

کبدی یک ورزش گروهی تماسی است. که بین دو تیم هفت نفره بازی می شود، هدف بازی این است که یک بازیکن در هنگام حمله، که به آن “مهاجم” می گویند، به نیمه زمین تیم مقابل بدود، تا جایی که ممکن است مدافعان خود را علامت گذاری کند. و به نیمه خود از زمین بازگردند، همه بدون برخورد توسط مدافعان، و در یک نفس. برای هر بازیکنی که توسط مهاجم تگ می شود، امتیاز به دست می آید، در حالی که تیم حریف برای متوقف کردن مهاجم یک امتیاز کسب می کند. بازیکنان در صورت تگ یا تکل از بازی خارج می شوند، اما به ازای هر امتیازی که تیمشان از یک تگ یا تکل کسب کرده است، دوباره به بازی بازگردانده می شوند.

در شبه قاره هند و سایر کشورهای آسیایی اطراف آن محبوب است. اگرچه روایت‌هایی از کبدی در تاریخ هند باستان وجود دارد، اما این بازی در قرن بیستم به عنوان یک ورزش رقابتی رایج شد. این ورزش ملی بنگلادش است. این بازی دولتی ایالت های هند آندرا پرادش، بیهار، هاریانا، کارناتاکا، کرالا، ماهاراشترا، اودیشا، پنجاب، تامیل نادو، تلانگانا و اوتار پرادش است. دو رشته اصلی کبدی وجود دارد: “کبدی پنجابی”، همچنین به عنوان “سبک دایره” شناخته می شود، شامل اشکال سنتی ورزش است که در یک زمین دایره ای در فضای باز انجام می شود، در حالی که “سبک استاندارد” که در زمین مستطیلی داخل سالن بازی می شود، رشته ای است که در لیگ های حرفه ای بزرگ و مسابقات بین المللی مانند بازی های آسیایی.

این بازی در مناطق مختلف آسیای جنوبی با نام های متعددی شناخته می شود، مانند: kabaddi یا chedugudu در آندرا پرادش و تلانگانا. کبدی در ماهاراشترا، کارناتاکا و کرالا؛ kabadi یا ha-du-du در بنگلادش؛ bhavatik در مالدیو، kauddi یا kabaddi در منطقه پنجاب. hu-tu-tu در غرب هند، hu-do-do در شرق هند. چاداکودو در جنوب هند؛ kapardi در نپال؛ و کبدی یا سادوگودو در تامیل نادو.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا